company header

Οι Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης ιδρύθηκαν με αρχική δωρεά της Παγκρητικής Ενώσεως Αμερικής το 1984, λειτουργούν ως ξεχωριστή δομή στο πλαίσιο του Ιδρύματος Τεχνολογίας & Έρευνας (ΙΤΕ) και είναι μη κερδοσκοπικός και αυτοχρηματοδοτούμενος εκδοτικός και μορφωτικός οργανισμός.

Εκδίδουν βιβλία για τον φοιτητή, τον επιστήμονα και τον πολίτη, δραστηριοποιούμενες στους χώρους των θετικών, των ανθρωπιστικών, των ιστορικών και κοινωνικών επιστημών, καθώς και των τεχνών. Επιπλέον, παρέχουν δωρεάν διαδικτυακή εκπαίδευση μέσω του προγράμματος Mathesis, και διοργανώνουν εκδηλώσεις πάνω σε θέματα ακαδημαϊκού και γενικότερου κοινωνικού ενδιαφέροντος.

Κύριοι στόχοι τους είναι η ενίσχυση της πανεπιστημιακής διδασκαλίας με προσεκτικά επιλεγμένα συγγράμματα, η εκδοτική στήριξη της πρωτότυπης επιστημονικής έρευνας και η έκδοση υψηλού επιπέδου βιβλίων για το ευρύ κοινό πάνω σε σημαντικά για την εποχή μας θέματα. Θεμελιώδεις αξίες τους είναι ο συντονισμός με τα διεθνή πρότυπα ποιότητας, η εξωστρέφεια και η διαφύλαξη της πνευματικής τους αυτονομίας.

ΚΕΝΤΡΟ ΑΝΟΙΚΤΩΝ ΔΙΑΔΙΚΤΥΑΚΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ MATHESIS

Το Mathesis ιδρύθηκε ως ιδιαίτερο τμήμα των ΠΕΚ το 2015 από τον Στέφανο Τραχανά, ο οποίος και το διευθύνει. Επιχορηγήθηκε για τα τρία πρώτα χρόνια του από το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος, το οποίο φέτος έκανε δεκτή την πρότασή μας για συνέχιση της υποστήριξής του  για την επόμενη 5ετία (2019-2023). Το μισό της νέας δωρεάς θα είναι υπό τη μορφή challenge funds: δηλαδή, ποσά που θα δοθούν μόνο στο βαθμό που το Mathesis θα μπορέσει να εξασφαλίσει ισόποση δωρητική στήριξη από άλλους δωρητές, ενώ ένα αυξανόμενο μέρος των αναγκαίων πόρων θα προέρχεται από την εθελοντική συμβολή των ίδιων των φοιτητών του Mathesis, με τελικό στόχο την οικονομική του αυτοδυναμία. Πρόκειται για ένα μοντέρνο χρηματοδοτικό σχήμα που ανταποκρίνεται πλήρως στη φιλοσοφία του Mathesis, όπως και των Πανεπιστημιακών Εκδόσεων Κρήτης, για τον τρόπο λειτουργίας κοινωφελών οργανισμών με μορφωτική αποστολή: Ότι πρέπει να στηρίζονται πρωτίστως στην κοινωνία των πολιτών προς την οποία απευθύνεται το έργο τους.

Βασικός  στόχος του Mathesis είναι να μην μείνει η χώρα έξω από τις κυοφορούμενες μεγάλες αλλαγές στην παγκόσμια εκπαίδευση. Ύστερα από τέσσερα χρόνια λειτουργίας και 26 ολοκληρωμένα μαθήματα (7 επιπλέον μαθήματα ήδη ετοιμάζονται), ο βαθμός επιτυχίας του Mathesis αποτυπώνεται στα ακόλουθα ποσοτικά και ποιοτικά στοιχεία:
Εγγραφέντες φοιτητές: 56.000+. Αναλογικά με τον πληθυσμό και το μικρό χρονικό διάστημα, ο αριθμός είναι πολύ μεγαλύτερος από τον αντίστοιχο αμερικανικό.
Βεβαιώσεις επιτυχούς παρακολούθησης κατόπιν εξετάσεων: 34.000+. Ποσοστό επί του αριθμού των εγγραφέντων 60%, έναντι διεθνούς μέσου όρου γύρω στο 10%.
Απήχηση: Δεκάδες εκτενή άρθρα σε όλες τις μεγάλες αθηναϊκές και περιφερειακές εφημερίδες, παρουσιάσεις σε εθνικά και τοπικά τηλεοπτικά και ραδιοφωνικά δίκτυα, πολυάριθμες αναφορές στο διαδίκτυο, 31.000+ φίλοι στο Facebook.
Διδάσκοντες: Οι πιο αναγνωρισμένοι πανεπιστημιακοί δάσκαλοι στο πεδίο τους, από πολλά ΑΕΙ της χώρας (Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Πάτρα, Κρήτη) και του εξωτερικού (Princeton, Κύπρος). Ο ιδρυτικός στόχος του Mathesis να λειτουργήσει ως Εθνικό Κέντρο Διαδικτυακής Εκπαίδευσης, χωρίς κριτήρια ακαδημαϊκής «εντοπιότητας» στις επιλογές των συνεργατών του, είναι ήδη πραγματικότητα.
Επίδραση στην πανεπιστημιακή εκπαίδευση: Επτά μαθήματα του Mathesis έχουν ήδη χρησιμοποιηθεί ως το βασικό διδακτικό υλικό σε ισάριθμα πανεπιστημιακά μαθήματα, στο πλαίσιο των ίδιων πειραματισμών που γίνονται στα μεγάλα αμερικανικά πανεπιστήμια σε αναζήτηση ενός νέου διδακτικού μοντέλου.
Τεχνολογία: Η εξελληνισμένη εκδοχή της πλατφόρμας OpenedX που χρησιμοποιούν το Harvard και το MIT. Η δημιουργία και διαρκής ανανέωση του OpenedX/gr είναι από μόνη της ένα σημαντικό επίτευγμα του Mathesis.
Οικονομική αποτελεσματικότητα: Κόστος δημιουργίας και έξι αναβαθμίσεων της πλατφόρμας του Mathesis μετρημένο σε πλήρες κόστος του ανθρωποχρόνου που απαιτήθηκε: 60.000€. Μερικές δεκάδες φορές μικρότερο από το κόστος αντίστοιχων έργων (σαφώς κατώτερης τεχνολογίας) που χρηματοδοτήθηκαν από ευρωπαϊκά προγράμματα. Εκτός των άλλων, το «πείραμα» του Mathesis είναι πολύ οικονομικό και αποδεικνύει επίσης ότι οι οικονομίες κλίμακας μπορεί να είναι σημαντικές ακόμα και για μια μικρή χώρα όπως η δική μας.